Co można „wrzucić” w koszty JDG?

Prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) i rozliczając ją na zasadach ogólnych, czyli według skali podatkowej lub podatkiem liniowym przedsiębiorca może rozliczać koszty uzyskania przychodu (pomniejszyć dochód firmy o koszty) płacąc tym samym mniejszy podatek dochodowy.


Kluczem do sukcesu w prowadzeniu JDG jest nie tylko generowanie przychodów, ale również efektywne zarządzanie kosztami. – Wydatki ponoszone podczas prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej stanowią koszty przedsiębiorcy. Inaczej mówiąc są to koszty uzyskania przychodu – wyjaśnia Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac w Systim.pl – Przedsiębiorca powinien stale analizować i optymalizować ponoszone koszty, aby zapewnić firmie rentowność – dodaje.


Czy każdy wydatek stanowi koszt, który możemy odliczyć?

– Urząd Skarbowy uzna koszty firmowe za właściwe, jeśli będą poniesione w celu osiągnięcia przychodów i odpowiednio udokumentowane. Takim dokumentem jest np. faktura, rachunek, paragon z numerem NIP przedsiębiorstwa, bilety na trasy powyżej 50 km, na których widnieje m.in. NIP sprzedawcy, dowody zapłaty za przejazd autostradą czy dowody poniesienia opłat pocztowych – wylicza Beata Tęgowska.


– Nie każdy wydatek można odliczyć. Liczą się tylko te, definitywne czyli bezzwrotne, wprost powiązane z prowadzoną działalnością i należycie udokumentowane – zaznacza ekspertka ds. księgowości. Jak dodaje musi zachodzić związek przyczynowo-skutkowy, czy koszt/ wydatek ma wpływ na zwiększenie przychodu?


VAT i kwestia tzw. kosztów firmowych

Czynni podatnicy VAT dokonując zakupów na potrzeby firmy obniżają podstawę opodatkowania i mają również możliwość obniżenia kwoty VAT. Po dokonaniu odpowiednich wydatków firmowych można obniżyć VAT od sprzedaży – odejmując od niego kwotę VAT od zakupów. Prawo do obniżenia podatku VAT od sprzedaży przysługuje, gdy dany koszt jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą. – Ustawa o VAT przewiduje jednak szereg ograniczeń i wyjątków od tej reguły. Warto się z nimi zapoznać, żeby nie popełnić błędu. Pomocne mogą też być dostępne programy księgowe i zarządcze – podpowiada ekspertka Systim.


Co można wliczyć w koszty działalności gospodarczej?

Poniżej lista przykładowych wydatków, które można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wspólnych dla większości firm:
•    czynsz za lokal i opłaty za media,
•    abonament za telefon i Internet,
•    paliwo i części zamienne do auta,
•    wyposażenie biura (zakup sprzętu, materiałów biurowych itp.)
•    oprogramowanie komputerowe,
•    koszty poniesione na reklamę,
•    szkolenia
•    zakup towarów handlowych
•    usługi księgowe
•    odpisy amortyzacyjne
•    składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne
•    etc.
Czego na pewno nie można odliczyć?
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych określa katalog wydatków, które nie mogą być potraktowane jako koszty uzyskania przychodu. Pełny katalog wydatków nie kwalifikujących się jako koszty uzyskania przychodu znajduje się w art. 23 Ustawy
o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przykłady:
•    wydatki na ulepszenie środków trwałych (kosztem będzie amortyzacja środka uwzględniająca wydatki na ulepszenie),
•    wydatki na spłatę pożyczek i innych zobowiązań,
•    podatek dochodowy i podatek od spadków i darowizn,
•    grzywny i kary pieniężne,
•    koszty reprezentacji.

 



Systim.pl to nowoczesny program do zarządzania firmą łączący zalety programów ERP do obsługi sprzedaży, magazynu i księgowości oraz systemów typu Intranet i CRM, przeznaczony dla mikro, małych i średnich firm.

Zobacz również

Dążenie do doskonałości

Dążenie do doskonałości

WUTKOWSKI - Złote Godło QI 2023

 

Piotr Wutkowski swoją firmę założył w 1997 r. Na przestrzeni ponad 25 lat działalności jego nazwisko stało się marką rozpoznawalną w branży dystrybucji i przetwórstwa szkła, głównie budowlanego. Dziś WUTOWSKI Sp. z o.o. pozostaje polskim, rodzinnym przedsiębiorstwem, o imponującej dynamice rozwoju, zatrudniającym ponad 200 osób i dysponującym nowoczesnym zakładem produkcyjnym z zapleczem logistycznym, nowoczesnym parkiem maszynowym i innowacyjnymi systemami magazynowania szkła. Firma właśnie zdobyła Złote Godło QI 2023 w programie Najwyższa Jakość Quality International.

Brakuje środków na realizację kontraktu? Sprawdź, jak może pomóc faktoring kontraktowy.

Brakuje środków na realizację kontraktu? Sprawdź, jak może pomóc faktoring kontraktowy.

Przy realizacji długoterminowej inwestycji, w ramach której powstają należności o wydłużonym terminie zapłaty, wykonawca może uzyskać finansowanie, zanim jeszcze wystawi fakturę. Aby skorzystać z takiego modelu, warto rozważyć np. faktoring kontraktowy, który sprawdza się szczególnie w sytuacjach wymagających szybkiego pozyskania środków przy inwestycjach o długim horyzoncie czasowym. Dzięki temu przeciwdziała się problemom utrzymania płynności i minimalizuje ryzyko związane z długim oczekiwaniem na zapłatę za wykonaną usługę.