Koleje Wielkopolskie powstały zaledwie siedem lat temu, obsługując linie kolejowe woj. wielkopolskiego, a także wybrane odcinki linii w województwach: lubuskim, kujawsko-pomorskim i łódzkim. Ubiegły rok był dla spółki rokiem wyjątkowym, w okresie którego zanotowano wiele imponujących wydarzeń i rekordowych osiągnięć.

 

 

Koleje WlkpTo właśnie w roku 2018 zostało uruchomionych ponad 70 tys. pociągów, które przewiozły prawie 11 milionów pasażerów, tj. o ponad 2 mln pasażerów więcej, aniżeli w roku 2017. Pociągi Kolei Wielkopolskich pokonały łącznie ponad 5 milionów kilometrów, obsługując 11 linii w samym województwie wielkopolskim. Rok 2018 był dla spółki szczególny jeszcze pod jednym względem, gdyż  właśnie w tym roku została zainaugurowana Poznańska Kolej Metropolitalna, która ma bezpośredni wpływ na wzrastającą popularność pasażerskiego transportu kolejowego. Dokładnie 10 czerwca,  nastąpiło zwiększenie liczby połączeń na trasach położonych wzdłuż czterech linii kolejowych Poznańskiego Węzła Kolejowego, tj. Poznań Główny – Grodzisk Wielkopolski, Poznań Główny – Wągrowiec, Poznań Główny – Nowy Tomyśl, Poznań Główny – Jarocin. We wrześniu do grona gmin uczestniczących w projekcie dołączył również Swarzędz.

 

Poznańska Kolej Metropolitalna (PKM) to jedno z największych tego typu przedsięwzięć w Polsce.  Docelowo w stolicy Wielkopolski pociągi PKM będą zatrzymywać się na 13 stacjach i przystankach, co jednocześnie powinno przyczynić się również do zmniejszenia ruchu samochodowego. Kursy w godzinach szczytu będą odbywać się nawet co 30 minut, ułatwiając drogę do szkoły i pracy. 

 

Rok 2018 to nie tylko obchody 100 rocznicy odzyskania niepodległości, ale także setna rocznica wybuchu Powstania Wielkopolskiego. Dlatego wspólnie z Urzędem Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego oraz Muzeum Początków Państwa Polskiego Koleje Wielkopolskie postanowiły zrobić coś, co na stałe zostanie w pamięci mieszkańców Wielkopolski! W ramach projektu „Koleje Wolności 1918-2018” w dniach 3-5 października 2018 roku, zostały uruchomione specjalne pociągi, składające się z lokomotywy parowej i wagonów retro. Ich pasażerowie, blisko 2,5 tys. uczniów, uczestniczyło w tej żywej lekcji historii prowadzonej przez nauczycieli i rekonstruktorów, którzy przybliżyli historię tego zwycięskiego zrywu niepodległościowego.

 

Arkadiusz Garcon

Zobacz również

Innowacyjna koncepcja poprawy elastyczności węglowych bloków energetycznych

 Innowacyjna koncepcja poprawy elastyczności węglowych bloków energetycznych

Sytuacja na polskim rynku mocy staje się coraz bardziej dramatyczna, wraz z planowanym odstawieniem bloków węglowych, które ze względu na obciążenia wysokimi kosztami uprawnień do emisji CO2 oraz unijne ograniczenia udzielania wsparcia ze środków publicznych, są sukcesywnie wycofywane przez głównych graczy, właścicieli jednostek wytwórczych – największych producentów i operatorów elektroenergetycznych. Skutkiem tych działań, już w 2025 r. może brakować mocy dla produkcji energii elektrycznej jako stabilnej podstawy bezpieczeństwa energetycznego kraju.

Polski partner światowych marek pojazdów ciężarowych

Grzegorz Klecha, Prezes Zarządu Hendrickson Poland Sp. z o.o.

Jednym z najważniejszych elementów konstrukcyjnych podwozia ciężarówki są strzemiona do resorów. W każdej jest ich co najmniej 12. W co drugim ciężkim pojeździe produkowanym na świecie znajdują się strzemiona, które powstają w toruńskiej fabryce Hendrickson Poland Sp. z o.o.  To firma z ponad 30-letnim doświadczeniem w produkcji elementów złącznych. Jest częścią amerykańskiej grupy posiadającej zakłady na całym świecie.