Zmiany w KSeF: oficjalne testy systemu w 2025 roku, niższe kary dla firm, nowy harmonogram wdrożenia

Rząd przedstawił nowy harmonogram wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur. Oprócz tego zapowiedziane zostały m.in. obniżenie kar dla firm, które nie dostosują się w określonym czasie do wymogów KSeF, a także postulowana przez przedsiębiorców możliwość dodawania załączników w e-fakturze. Najnowsze informacje na temat KSeF komentuje Anna Puka, Dyrektor Działu Pre-sales Consulting w WEBCON.


Krajowy System e-Faktur będzie obowiązkowy od 1 lutego 2026 roku dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) przekroczy w 2025 r. 200 milionów złotych, natomiast dla pozostałych podmiotów – od 1 kwietnia 2026 roku. Dodatkowo wprowadzony ma zostać okres przejściowy dla przedsiębiorstw „wykluczonych cyfrowo”, których skala działalności i wartość wystawianych faktur są niewielkie. Oznacza to, że do września 2026 roku będą one mogły korzystać z dotychczasowych form wystawiania faktur.


Z kolei do końca 2026 roku ma zostać wprowadzony tryb offline dla wszystkich podatników, a system umożliwi także wystawianie faktur konsumenckich. Warto też wspomnieć o planie zmniejszenia kar za nieprzestrzeganie obowiązków dotyczących KSeF w początkowym okresie oraz o odroczeniu takich wymogów, jak numer KSeF na płatnościach czy fakturach z kas rejestrujących.
To, na co nadal czekamy, to doprecyzowanie zasad działania systemu w przypadku awarii. Obecnie wiadomo, że w takiej sytuacji możliwe będzie wystawianie faktur offline, ale na razie brak jest szczegółowych informacji technicznych na ten temat.
Pozytywnie oceniam zapowiedź uruchomienia infolinii KSeF z początkiem 2025 roku jako odpowiedź na postulaty przedsiębiorców o lepszy dostęp do informacji na temat nowych zasad i samego systemu.


Co powinny zrobić firmy, które jeszcze nie zaczęły dostosowywać się do KSeF?

Mimo że korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dopiero w 2026 roku, to dla przedsiębiorców kluczowy będzie przyszły rok. Oficjalne testy ministerialne KSeF planowane są bowiem na trzeci i czwarty kwartał 2025 roku, a więc wszystkie przygotowania warto zakończyć przed tą datą. Aby dobrze się na to przygotować, firmy powinny rozpocząć działania już w pierwszym kwartale od analizy swoich procesów związanych z obiegiem faktur kosztowych. To pozwoli zidentyfikować, które obszary wymagają dostosowania do nowych reguł.


Pamiętajmy, że wdrożenie e-faktur to duża szansa na dodatkowe usprawnienia w procesach związane z możliwością wykorzystania danych, które można automatycznie odczytać i wykorzystać, np. do pełnej automatyzacji dekretacji faktury w przedsiębiorstwie.
W drugim kwartale 2025 roku warto będzie wdrożyć niezbędne zmiany w procesach, np. zdecydować o sposobie dystrybucji faktur w firmie (przykładowo, specjalna ścieżka dla faktur B2B) lub wskazać, czy i które dane z e-faktury mają być odwzorowane na formularzu.


W drugim kwartale warto będzie też dostosować wykorzystywane już w firmie narzędzia IT do e-fakturowania, co w praktyce oznacza przygotowanie ich do integracji z KSeF, aby w pełni zautomatyzować proces przesyłania i odbierania faktur z sytemu.
Wprowadzenie takiego rozwiązania powinny rozważyć firmy, które dotychczas nie korzystały z elektronicznego obiegu dokumentów księgowych, a obsługują większy wolumen faktur. W przeciwnym przypadku będą zobowiązane ręcznie wprowadzać oraz pobierać faktury do i z krajowego sytemu.


Zdecydowanie rekomenduję też śledzenie publikacji Ministerstwa, aby być na bieżąco z aktualizacjami i informacjami na temat wymagań technicznych.


Załączniki do e-faktur, czyli duża zmiana dla firm

Możliwość dodawania załączników do e-faktur to zmiana szczególnie istotna dla takich branż, jak energetyka czy telekomunikacja. Pozwala to na przekazywanie szczegółowych danych, takich jak rozliczenia związane z punktami poboru energii czy billingi. Ministerstwo zgodziło się na wprowadzenie tej funkcji, wychodząc naprzeciw potrzebom zgłaszanym w ramach konsultacji. Zaznaczono jednak, że jej stosowanie będzie monitorowane.


W projekcie ustalono, że można będzie przesyłać jeden załącznik na fakturę, pod warunkiem, że ma on służyć określonemu celowi, a nie np. promocji. Tego typu obostrzenia są zrozumiałe i potrzebne, aby przeciwdziałać przeciążeniom systemu.


Anna Puka, Dyrektor Działu Pre-sales Consulting w WEBCON

Zobacz również

Najwyższa Jakość QI 2025 – czekamy na zgłoszenia!

Najwyższa Jakość QI 2025 – czekamy na zgłoszenia!

Trwa XIX edycja programu Najwyższa Jakość QI, projekt ten ma charakter ponadbranżowy, a uczestniczyć w nim może każda firma czy instytucja prowadząca działalność na terenie naszego kraju. Tegoroczna  edycja konkursu organizowana  jest pod patronatem:  Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Katedry Zarządzania Procesowego Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie oraz Polskiego Komitetu Normalizacyjnego.  A jego organizatorem jest nieprzerwanie, od kilkunastu lat, redakcja Forum Biznesu.

Dawno i nieprawda – przedsiębiorcy nie wiedzą, kiedy przedawniają się długi, więc tracą pieniądze

Dawno i nieprawda – przedsiębiorcy nie wiedzą, kiedy przedawniają się długi, więc tracą pieniądze

Niemal połowa, bo aż 47 proc., przedsiębiorców błędnie uważa, że przedawnienie długu oznacza jego automatyczne anulowanie, a 32 proc. sądzi, że przechodzi on wtedy na państwo. Takie wnioski przynosi badanie Kaczmarski Inkasso „Gra o dług – znajomość przepisów regulujących odzyskiwanie należności wśród MŚP”. Luki w wiedzy powodują, że firmy często nie podejmują działań windykacyjnych na czas, co prowadzi do przedawnienia roszczeń i utraty możliwości dochodzenia ich przed sądem. W ten sposób przedsiębiorcy tracą należne im pieniądze.