Z generatywnej sztucznej inteligencji (generative AI) korzysta obecnie ok. 65 proc. firm na świecie1. Podstawową siłą tego rozwiązania jest tworzenie treści bazujących na udostępnianych jej danych, zgromadzonych w olbrzymich bazach. Gen AI ma jednak istotną wadę: może generować skrajnie nieprawidłowe informacje, zaczerpnięte z nieprawdziwych źródeł lub też niepoprawnie interpretować znalezione dane. Zjawisko to nazywa się „halucynowaniem”. Ryzyko jego wystąpienia można jednak zminimalizować dzięki technice RAG – Retrieval Augmented Generation (generowanie wzbogacone o źródła).
W I połowie br. liczba wniosków złożonych do CEIDG ws. założenia jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o ponad 3% w porównaniu z analogicznym okresem ub.r.
Wg policyjnych statystyk z zeszłego roku, w Polsce co 7 minut dochodzi do kradzieży z włamaniem. Policja wskazuje, że dobrym rozwiązaniem zabezpieczającym nieruchomość przed włamaniem są klamki z zamkiem w oknach i w drzwiach balkonowych oraz rolety antywłamaniowe. Te dodatkowe środki nie zapewnią stuprocentowej ochrony, ale znacznie utrudnią wyłamanie do domu i mieszkania. Nowe rozwiązanie w zakresie ochrony budynku prezentuje firma KRISHOME, która wprowadza na rynek nowy produkt.
Co ósmy pracownik kradnie wrażliwe firmowe dane w momencie zmiany pracodawcy – wynika z analiz firmy DTEX. Dotyczy to m.in. danych klientów, umów, warunków handlowych i innych poufnych materiałów. W rzeczywistości ta skala kradzieży jest jeszcze większa. Jak zauważa ekspert firmy Mediarecovery specjalizującej się w informatyce śledczej, takich zdarzeń mających poważne konsekwencje dla firm, jest w Polsce coraz więcej.
Multiserwis Sp. z o.o. z siedzibą w Krapkowicach (woj. opolskie) od 32 lat jest niekwestionowanym liderem w branży usług przemysłowych. Spółka jest przodującą firmą na rynku polskich i europejskich projektów izolacyjnych i rusztowaniowych w przemyśle.
Przedsiębiorstwo Farmaceutyczne LEK-AM mierzy się obecnie z kilkoma istotnymi wyzwaniami na rynku farmaceutycznym. Aby im sprostać firma planuje rozszerzenie swojej działalności na kolejne kraje oraz wprowadzenie produktów w nowych obszarach terapeutycznych. Firma koncentruje się na rozwijaniu eksportu oraz zdobywaniu międzynarodowych certyfikatów jakości, takich jak ISF dla suplementów diety, co ułatwia wprowadzanie produktów na rynki zagraniczne. LEK-AM nieustannie inwestuje też w nowoczesne technologie produkcji oraz badania i rozwój (R&D).
Ambitni, świadomi, otwarci na różnorodność. Chcą zmieniać świat i tworzyć własne biznesy. Wiedzą, jak „inteligentnie” korzystać z nowoczesnych technologii, cenią sobie doznawanie i bycie również poza światem cyfrowym. Zmiana jest dla nich wartością – umieją przystosować się do każdych warunków, jednak ani na chwilę nie zapominają o swoich celach i wartościach i… nie są przygotowani do rozpoczęcia kariery zawodowej... To nieco zaskakujący, ale prawdziwy portret Zetek, czyli najmłodszego pokolenia pracowników1. Nie ma wątpliwości, że zrewolucjonizuje ono rynek pracy, bo już dyktuje na nim własne zasady, jednak jest i druga strona medalu. 65% osób wieku 18-24 lat nie czuje się odpowiednio przygotowanych do tego, by w ogóle się na nim pojawić2.
Sztuczna inteligencja nie zrewolucjonizuje rynku badawczego, ale na pewno doprowadzi do jego ewolucji. Dla branży oznacza to mniej więcej tyle samo plusów, co minusów. Wśród tych drugich należy wymienić farmy botów, które będą fałszować wyniki badań, a to będzie wysoce kosztowna i długotrwała walka. Z kolei korzyścią może być przyspieszenie prac, prowadzonych pod czujnym okiem człowieka. Wprowadzenie AI z pewnością nie doprowadzi do masowych zwolnień pracowników, bo kontrolowanie technologii jest niezbędne, by unikać błędów. Ponadto sztuczna inteligencja nie jest w stanie nabrać pewnych ludzkich cech, koniecznych w tej pracy. Mimo tego AI może przejąć 1/3 rynku w perspektywie 4-5 najbliższych lat. Wówczas też zaczną być zauważalne oszczędności. Natomiast wcześniej klienci odczują podniesienie cen, bo wprowadzanie nowoczesnych technologii to przecież dodatkowe koszty. Jednak z czasem to się ustabilizuje.
Ścieżka SMART cieszy się niesłabnącą popularnością wśród przedsiębiorców. W 2024 roku zasady ubiegania się o dotacje FENG uległy zmianie. Analizujemy jakie korzyści i ryzyka wiążą się ze zmianami wprowadzonymi w najnowszej edycji konkursu. Przypominamy także, iż aplikować w konkursie można do 24 października br. Jest zatem czas, aby odpowiednio przygotować wniosek i zwiększyć swoje szanse na uzyskanie dofinansowania.