Mikroprzedsiębiorstwa i małe firmy najbardziej obawiają się rosnących kosztów prowadzenia działalności, na co wskazuje obecnie ponad 41% ankietowanych. Tak wynika z raportu pt. „Obawy oraz niepokoje mikroprzedsiębiorstw i małych firm”. Na drugim miejscu, z blisko 40% wynikiem, wskazywani są nierzetelni kontrahenci. Podnoszenie składek na ZUS niepokoi nieco ponad 28% badanych podmiotów. Z kolei najmniejsze powody do zmartwień to takie kwestie, jak niestabilność polityczna kraju, kontakty z bankami lub firmami leasingowymi oraz spowolnienie gospodarcze.
Popularny w samochodach osobowych system kontroli ciśnienia w oponach, teraz wkracza na rynek pojazdów ciężarowych i przyczep. Do stosowania tego rozwiązania obligują producentów tych pojazdów nowe przepisy prawne.
Wyzwaniem dla managerów HR jest rosnące zapotrzebowanie na osoby wykonujące proste, powtarzalne zadania. Zgodnie z najnowszym Wskaźnikiem Pracy Dorywczej na II kwartał br. przygotowanego przez Tikrow., właściciela aplikacji z pracownikami na godziny, aż 6 z 10 przedsiębiorstw zdecyduje się wesprzeć stałą załogę pracownikami dorywczymi. To o 8 p.p. więcej niż kwartał wcześniej. W szczególności z tej opcji planują korzystać firmy produkcyjne (66 proc. vs. 51 proc. w I kwartale). W opozycji do znacznych potrzeb pracodawców pozostaje mniejsza liczba rąk do pracy. W wiosennej edycji Wskaźnika tylko 17 proc. Polaków planuje szukać dodatkowego zajęcia, czyli o 5 p.p. mniej niż na początku tego roku. Na szczęście za chwilę zwiększy się dostępność studentów, którzy będą kończyć rok akademicki. Niemal co drugi (48 proc.) planuje rozglądać się za pracą dorywczą.
Jak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w ub.r. przeprowadzono o ponad 7% więcej kontroli osób posiadających zaświadczenie o czasowej niezdolności do pracy niż w 2022 roku. Z kolei o przeszło 21% wzrosła rdr. liczba wydanych zaświadczeń o skróceniu zasiłku chorobowego. W 2023 roku kwota wstrzymanych zasiłków chorobowych podskoczyła rok do roku o ponad 33%. Znawcy tematu zauważają, że ciągle istnieje przyzwolenie społeczne na oszukiwanie ZUS-u, a zachętą do tego bywa telemedycyna. Ostrzegają również, że należy spodziewać się wykorzystania sztucznej inteligencji do typowania kontroli i zwiększenia jej skuteczności.
Wykorzystanie zewnętrznych usług zdalnych to najczęstsza stosowana przez hakerów metoda do uzyskania dostępu do zasobów firm. Z raportu firmy Sophos wynika, że w aż 90% zakończonych powodzeniem ataków cyberprzestępcy skorzystali z protokołu pulpitu zdalnego. Zdaniem specjalistów ds. ochrony danych zarządzanie usługami realizowanymi „na odległość” powinno być priorytetem przy zapewnianiu cyberbezpieczeństwa dla przedsiębiorstw.
Czy to nie dyskryminacja, że jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności za zobowiązania spółki przez zgłoszenie w porę wniosku o ogłoszenie jej upadłości, podczas gdy inny nie może tego zrobić tylko dlatego, że spółka miała jednego wierzyciela? Czy organy mogą dochodzić zapłaty podatków od takiego członka zarządu bez wcześniejszego wykazania, że działał on w złej wierze albo w sposób niedbały? Z takimi pytaniami do Trybunału Sprawiedliwości UE wystąpił niedawno polski sąd.
Gdyby pominąć skutki przymusowej restrukturyzacji Getin Noble Banku, wskaźnik niewykupionych obligacji korporacyjnych na warszawskiej giełdzie znalazłby się poniżej 0,6 proc.
Jak wynika z danych Ministerstwa Finansów, w 2023 roku wszczęto o ponad 117% więcej kontroli celno-skarbowych niż w 2022 roku. Spośród takich działań zakończonych w ubiegłym roku blisko 93% było z ustaleniami. To wynik nieznacznie wyższy niż odnotowany rok wcześniej. Z kolei ustalenia kontroli celno-skarbowych zakończonych w 2023 roku wyniosły prawie 5 mld złotych, czyli o ponad 21% mniej niż w 2022 roku. W przypadku wpłat z kontroli widzimy wzrost rdr. o blisko 33%.
Komunikujemy się z w domu, w pracy, podczas zakupów czy jazdy tramwajem. Odpowiednie przekazywanie naszych myśli jest kluczowe do osiągnięcia porozumienia. Nie inaczej sytuacja wygląda w pracy. Society for Human Resource Management przeprowadziło badanie wśród 400 firm zatrudniających 100 000 pracowników i więcej. Jego wyniki mogą zaskakiwać. Firmy zgłosiły utratę przychodów w wysokości 62,4 mln dolarów rocznie z powodu słabej komunikacji. Jakie błędy są najczęściej popełniane w komunikacji i jak ich unikać? Podpowiadamy.